top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarijke Willems

Days like this


Soms dan heb je van die dagen dat je compleet aan het wiebelen gaat. Van die dagen dat je begint te twijfelen aan jezelf, aan de boodschap die je verkondigt, het geloof in het leven dat je leidt.

Want ik weet dat het gevaar van mijn boodschap ´Je kunt je leven zelf vormgeven, je kunt je eigen verhaal schrijven steeds opnieuw, je kunt kiezen voor geluk´ door ´verkeerde oren´ of ´niet begrijpende oren´ verkeerd kan worden opgevat. Alsof het leven altijd leuk moet zijn. Alsof alles altijd positief moet zijn in holadijee hupsakee. En dat is nu net niet de boodschap die ik wil overbrengen.

Ik weet ook dat social media en vooral de ´badassery´ online kan suggereren dat badass people altijd blij en vrolijk zijn, dat alles van een leien dakje gaat, dat zij nooit tegenslag kennen. Zij gaan er alleen anders mee om. Laten hun acties niet bepalen door externe factoren maar door hun interne kompas. Noem het alignment, noem het soul, noem het wat je wil. Zij leiden hun leven in plaats van zich te laten leiden door de omstandigheden. En dat is hard werken, constructief leren omgaan met (soms hele forse) negatieve gebeurtenissen, doen wat je moet doen ongeacht hoe je je voelt en wat er gebeurt. Maar ook goed voor jezelf zorgen en keuzes maken. Kritisch zijn in wat je al dan niet in je leven toe laat. Het perfecte beeld naar buiten, dat kan bij andere mensen die die ´badassery´ niet ervaren zorgen voor onbegrip, onzekerheid, somberheid. Dat besef ik maar al te goed. Het kan een verkeerde boodschap overbrengen dat anderen het altijd goed hebben en nooit tegenslag kennen.

Mijn geloof is dat je je leven kunt inrichten zoals je zelf wil. Mijn geloof is dat je kunt kiezen voor geluk. Maar dat betekent niet dat ik geloof dat het leven alleen maar rozengeur en maneschijn is. Er gebeuren verschrikkelijke dingen, soms ben je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en soms ben je op het goede moment op de goede plaats. En toch geloof ik ook in lessen, ik geloof dat dingen gebeuren om je iets te leren, om je naar een volgende versie van jezelf te brengen. Ondanks dat er soms ook domme pech en puur geluk bestaat.

Ik geloof dat je ondanks pech, boosheid, verdriet en onbegrip kunt kiezen voor die actie die jou verder helpt. Misschien niet meteen, soms is er tijd nodig voor bezinning, maar blijven hangen is blijven hangen in de slachtofferrol. Wat wil je voor de situatie in de plaats? Wat zijn eerste haalbare stappen? Leef je uit, gun jezelf tijd om emotioneel te zijn, en raap jezelf dan weer bij elkaar en hoofd vooruit. En zoek hulp als je er alleen en zelf niet uitkomt. Je bent zoveel meer waard dan je leven te laten bepalen door (vaak irrationele) emoties!!

Ik geloof dat veel mensen veel te vaak hun eigen invloed onderschatten. Ik geloof dat mensen veel te vaak twijfelen aan hun eigen kunnen, aan hun onbegrensde mogelijkheden. Ik geloof dat mensen veel te vaak in een schijnveiligheid blijven hangen omdat dit veiliger voelt dan het onbekende nieuwe, hoe ongelukkig men ook is.

Ik geloof dat mensen te vaak zichzelf saboteren. Hun lijf misbruiken door niet goed voor zichzelf te zorgen. En dan verbaasd zijn dat ze niet fit zijn. Ik weet het, het is niet makkelijk, vertel mij wat! Maar je lijf is een van de meest geavanceerde systemen ever. En zie wat wij er voor rotzooi ingooien als brandstof. Zie wat wij aan energie naar binnen werken, zowel qua drank als voedsel als de programma´s die we kijken als de mensen met wie we omgaan als de dingen die we zeggen noem maar op. We kunnen veel liever zijn voor onszelf, veel beter voor onszelf zorgen, en op die manier veel meer van ons potentieel bereiken. Meer respect voor onszelf hebben.

En vandaag is deze boodschap heel emotioneel voor me. Ik heb de hele dag getwijfeld aan mijn RECHT om mijn geloof en boodschap te delen. Getwijfeld wie er op zit te wachten. Getwijfeld of het niet gewoon BS is wat ik 'verkoop'. Maar mijn geloof helpt me. Helpt me het leven positief in te zien. Het leven mooi te maken. Zin te vinden in alle nare dingen die me overkomen. Als ik er een les uit kan halen is het niet voor niets geweest. En dat helpt mij. Om het leven te leiden dat ik wil. Om succesvol te zijn. Om te groeien, elke dag weer.

Want: wie ben ik dan om te verkondigen dat je je eigen verhaal kunt schrijven. Voor geluk kunt kiezen. Het beste uit jezelf en je leven kunt halen.

De hele dag heb ik erover nagedacht. Ook voor mij is dat heel hard werken, werken aan mijn mindset, mijn zelfvertrouwen terugvinden, heroverwegen wat ik geloof.

En dan beslissen dat ik het toch waard vind om mijn boodschap en geloof te delen. Omdat ik mensen wil empoweren. Samen met hen of jou of hun het potentieel wil (her)ontdekken. We zijn zo'n krachtige wezens die met elkaar zo iets moois van de wereld kunnen maken. Het voelt als mijn verantwoordelijkheid om mensen te helpen zelfvertrouwen te creëren, mogelijkheden te laten zien, ze de beste versie van zichzelf te laten opzoeken. Want het IS mogelijk! Kiezen voor iets dat voor je werkt is uiteindelijk even makkelijk als iets wat tegen je werkt. Alleen wil ons ego ons 'beschermen' en klein houden en lijken de beslissingen die zorgen voor groei zo bedreigend!

Maar vandaag doet dat pijn. En voelt het dubbel. En toch geloof ik in het schrijven van je eigen verhaal. Het ontwikkelen tot de beste versie van jezelf. Je verdient het om gelukkig te zijn. En nee, altijd gelukkig kan nooit, maar veel vaker dan je misschien denkt. In kleine dingen. Vandaag een ooievaar, mijn hond met de dolle 5 minuten, lekker lunchen met mijn lief. Ondanks tegenslag en verdriet.

Mijn missie is om mensen te inspireren, motiveren, empoweren. En dat betekent soms, nee vaak, uit mijn comfortzone, dingen doen en dan hopen dat je kop er niet wordt afgehakt, steeds heroverwegen wat de boodschap is. Ongeacht wat critici er van kunnen vinden. En vandaag voor mij nog een stukje meer dan anders, omdat het oneerlijk voelt om dit vandaag te doen. En ook dat is een verhaal dat ik mezelf vertel, een verhaal dat me klein houdt en me ervan weerhoudt mijn werk te doen.

Laat je licht schijnen, ga voor plezier en geluk, kijk welke lessen er te halen vallen uit vervelende gebeurtenissen, baal, rouw, wees boos, maar kies daarna voor hoe je je leven wilt leiden in plaats van je laten leiden door het lijden.

Dream big. Work hard. Live and love your life!

Liefs

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page